Back to Top

Ahtaajilla ahtautuvaa

Takavuosina kansanomainen kansantanssin opettaja ehdotti kansanedustajien valitsemistavaksi samaa järjestelmää, kuin mitä on satamien ahtaajilla. Halukkaat menevät aina aamuisin jonoon ja osalle porukasta riittää töitä. Ei sillä ole väliä, paljonko jutussa oli todellisuuspohjaa. Joka tapauksessa ahtaajat tekevät pullonkaulan tyyppistä tärkeätä työtä.

Suomen kansantalous on sekä kovien lukujen että henkisen olotilan kannalta huonossa jamassa. Kaikki hyvät uutiset ovat tärkeitä, jotta kehityskulku saadaan käännettyä. Talous on pitkälti psykologiaa. Todella positiivinen esimerkki löytyy yrityksestä nimeltä Cargotec ja paikkana on Tampereen Härmälä.

Suurin osa ajatuksistani tulee Kauppalehdessä alkuvuodesta ilmestyneestä internetjutusta. Tampereella toimii nimittäin peräti viiden hehtaarin kokoinen satama. Ja tämä satama ei tosiaankaan ole Pyhäjärven rannalla. Ilman vettä toiminnassa on monipuolinen satamalaitteiden testikeskus.

Maailman satamien iso juttu tänä päivänä on automatisointi. Tässä ja monessa muussa liiketoiminnassa pätee sama lainalaisuus. Ellet ota käyttöösi uusinta teknologiaa, niin uhkana on markkinoilta pois näivettyminen. Markkinointisuunnitelmat lähtevät siitä, että kaikki maailman merkittävät 400-600 satamaa tullaan automatisoimaan. Mahdollisesti jopa yli puolet satamien työntekijöistä voidaan vähentää. Ahtaajilla tulee siis olemaan ahtautuvaa tulevaisuudessa.

Cargotecin tuotepaletti on monipuolinen. Tampereella kehitetään ja testataan miehittämättömiä koneita ja koneryhmiä. Näiden laitteiden navigointijärjestelmien tarkkuus lienee erittäin korkea. Lisäksi on etäohjausta ja valvontaa.

Koneiden osalta puhutaan sellaisista tuotteista kuin konttinosturit, kuljetuslukit ja konttikurottajat. Raudan lisäksi tarvitaan tietysti ohjelmistoja. Kokonaisia satamien logistiikkavirtoja voidaan ohjata ohjelmistoilla. Liiketoiminnan globaalit mahdollisuudet lasketaan miljardeissa.

Sokerina pohjalla laitteet tarvitsevat huoltoa. Kuka sen paremmin voi osata kuin alkuperäinen valmistaja. Suomessa yleisesti ottaen kannustan iloiseen kuluttamiseen. Pieni varoituksen sana esimerkiksi autojen suhteen. Omissa laskelmissa kannattaa sen huollon osuus ottaa etukäteen huomioon.

Kansainvälisen kaupankäynnin osalta Suomi on periaatteessa saari. Toivottavasti tulevina vuosina kauppaa käydään keskeytyksittä. Hienoja tuotteita suomalaiset osaavat valmistaa. Cargotecin viimeinen kauppa suuntautuu Los Angelesiin. Se on hyvä käyntikortti meille suomalaisille.

Cargotecilta löytyy esimerkkejä siitä, että aiempien tilausten jatkoksi se saa uusia tilauksia samalle asiakkaalle. Se on se paras kiitos osaamiselle ja luotettavuudelle.

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.